Braedstrup - Vejen 88 kilometer

12 juli 2013 - Vejen, Denemarken

Na een karig ontbijt, de weg op. Ik dacht ergens frisdrank gekocht te hebben - mierzoet. Ns een paar slokken kom ik erachter dat het wel syroop moet zijn. Ik leng het nu aan met water, en dan is het best te drinken.
Ik volg routenummer 33, richting Torring. Nog steeds gaat het heuvel op, heuvel af. Telkens wanneer ik ergens de weg kwijt ben, staat of rijdt er wel ergens iemand die de weg weet. Drie kilometer voor Torring kom ik Steve tegen, een Amerikaan uit Seattle. Hij fietst vier weken rondom Denemarken en is in Kopenhagen gestart. We praten in ieder geval een half uur, in ieder geval hij. Hij voorziet mij van allerlei informatie van alle landen waar hij inmiddels gefietst heeft. Twintig jaar, eerst met zijn zoons, nu alleen. Zijn vrouw kan niet mee, die heeft maar 10 dagen vrij per jaar. Hij is geschiedenis leraar, dus veel vakantie. We hebben het over de economische crisis en volgens hem is Europa de schuldige van de lage dollar. Hij vindt dat Duitsland en Nederland al het geleende geld aan o.a Griekenland moet kwijtschelden. Enfin, na e-mailadressen en websiteadressen te hebben uitgewisseld- verder richting Torring.
Vanaf daar naar Jelling om op de oude Army Road (nr3) te komen. Voor er auto, s waren, volgden de handelswegen van Jutland het verloop van de waterwegen. De Army Road was oorspronkelijk een netwerk van gravelwegen die door handelsreizigers met ossenwagens en pelgrims gebruikt werd. In tijden van oorlog werd het door het leger gebruikt, vandaar de naam.
Voor Baekke is een 5 kilometer lange gravelweg die prima geschikt is voor tanks en ossenwagens. Voor fietsen is het minder geschikt, want er ligt zo, n dikke laag grind en stenen op, dat je met je wiel alle kanten uit zwiept. Het wordt een circus act, zien hoe je op je fiets kunt blijven zonder om te vallen.
Na het gezwabber volgt een rustige B weg door bos en afgewisseld met akkers. In Vejen slaap ik in een hostel met een groot conferentie centrum. Er is tevens een sportcentrum met een heerlijk zwembad.

1. Esther:
    16 juli 2013
    Dat laatste "... met een heerlijk zwembad" waar je waarschijnlijk lekker van genoten hebt om even wat anders te doen dan fietsen!
    Tien dagen vakantie per jaar... onvoorstelbaar wat voor soort leven die mensen hebben! Maakt mij direct nieuwsgierig wat voor werk zo iemand doet en welke bedrijven dit van hun werknemers vragen.
    P.S.: de slokken siroop hebben je karige ontbijt weer gecompenseerd!
  2. Ike:
    20 juli 2013
    Haha! Dat siroopverhaal ken ik! Hebben wij in Engeland ee keer gehad. Namen een flinke slok en de adem werd ons zowat benomen, brrrr!
    Dat zwembad klinkt goed! Leuke mensen ontmoet jij!
  3. Marjon:
    21 juli 2013
    Nu weet je vast het deense woord voor siroop, da's handig voor een volgende keer...Ach, je trof ditmaal een big american with a big mouth, gezien z'n praatjes...De gravelweg "voor tanks" heeft je vast al je reserve-energie v.d. dag gekost, dan is ontspannen drijven in dat hotelzwembad wel hartelijk welkom!