Paatsalu-Haapsalu 88 kilometer

28 juni 2013 - Haapsalu, Estland

Na een aantal bananen en een appel ( het ontbijt), om 8 uur op weg. De eerste plaats van betekenis ( ongeveer 30 huizen, een supermarkt, café - pas om 11.00 uur open en museum met kasteel ruïne) is 30 kilometer fietsen. In de supermarkt koop ik ontbijt nr 2 en eet die ter plaatste op ( bij een bank in de supermarkt).
Het enige café is nog niet open om 9.45 uur. Er ztten twee vrouwen buiten koffie te drinken. Als ik vraag of er iets te krijgen is, wordt ik resoluut het bos weer ingestuurd.
Bij de kasteelruine zijn wc, s . Echter vreselijk smerig, een soort poepdoos maar dan wel met een stalen wc bril. Geen stromend water en ook geen wasbak laat staan papier.
Na Lihula is er verder geen dorp van betekenis. Na 81 kilometer bereik ik Haapsalu. Ik heb het sporthostel geboekt. Een persoonskamers zijn er niet meer. Ik mag echter een 3 persoonskamer voor de prijs van 16 euries.
Ik maak nog een rondje met de fiets door de stad. Ter info:
*Haapsalu is bekend vanwege het bezoek van de Russische Tsaar Peter I in 1715 die op zoek was naar een nieuwe militaire haven. Het werd echter duidelijk dat de locatie niet goed genoeg was voor een haven en daarom zei Peter tegen zijn arbeiders om de bestaande verdedigingswerken te vernietigen, inclusief delen van de kssteelmuren om deze lager te maken.
*Begin 19e eeuw werd er een nieuw wonder ontdekt:helende modder. Dit werd door een beroemd Russisch chirurg, anatoom en pedagoog Nikolai Pirogov bestudeerd (1810-1881).Het eerste modder centrum werd in 1825 geopend en deze helende methode is nog steeds populair.
*Dankzij de bekendheid van de helende modder, hebben andere leden van de Russische Koninklijke familie Haapsalu bezocht:in 1804 Alexander I, Alexander II 4 keer (1852, 1856, 1857, 1859), Alexander III in 1871 en 1880, de laatste keer werd hij vergezeld door zijn zoon, de toekomstige Tsaar Nikolai II.
*Voor de Kullamaa kerk is een steen gewijd aan de Etse dokter Gustav Reinhold Hirsch (1828-1907) die hier is geboren. Hij werkte als privé dokter voor de Russische Tsaren die Haapsalu bezochten:Alexander III en Nikolai II.Hij is een vd weinige Esten die de hoogste Russische onderscheiding hebben: de onderscheiding van St Andreas.
*Sinds 1905 was het mogelijk Haapsalu met de trein te bereiken maar al in 1845 bestond er een stoomboot verbind ing met St Petersburg. In juni 1867 arriveerde de stoomboot "Konstantin" met een 17 jarige rechten student genaamd Anatoli en een 27 jarige leerling vh conservatorium, die al gauw de beroemde componist Piotr Tchaikovsky (1840-1893) zou worden. In een klein tuinhuis maakte T zijn eerste opera (The voyevoda) als ook de piano cycle " Memories of Haapsalu".
Verder te zien zijn: een 13 e eeuws kasteel en een model van een Poolbeer die in het water vsn de Tagalaht drijft.
Leuk klein café bezocht waar ze heerlijke koffie met divers gebak hebben.
Na ongeveer 2000 kilometer is mijn ketting aan een opknapbeurt toe. Bij de plaatselijke fietsenmaker annex sportwinkel, schoenenzaak en modekleding, wordt mijn ketting in de olie gezet en strak getrokken. Hij was reeds te veel uitgerekt. Na ruim een half uur moest ik 6 euro afrekenen.

1. Marjon:
    30 juni 2013
    Je kon zeker zo vroeg geen ontbijt van 't hotel krijgen dat je bananen en appel gegeten hebt? Jakkes, dat die middeleeuwse plees nog bestaan en dat de bevolking daar 't heel normaal vindt...Het hotel is niet duur voor z'n drietjes: ikke, mezelf en me eige...Interessante geschiedenis van Haapsalu. De naam klinkt eigenlijk al fins...6 Euros voor zo'n kettingopknapbeurt is echt een schijntje; ongelofelijk! Op naar de volgende bestemming...
  2. Ike:
    1 juli 2013
    Je hebt de geschiedenis er goed inzitten Giselle! Leuk!