Kandava - Juurmala 88 kilometer

22 juni 2013 - Jurmala, Letland

Ik vertrek om 7 uur na eerst 2 kilo fruit te hebben opgegeten. In het hotel kon ik pas om 8 uur ontbijten. Ik wil voor de hitte uit fietsen. In de routebeschrijving wordt gewaarschuwd niet ovrr de A10 te fietsen. Deze zou levensgevaarlijk druk zijn. Aangezien ik geen zin heb in nog een ongeasfalteerde stoffige stuiterweg, Ik besluit het risico te nemen. Het is tenslotte zaterdag en een feestfdag. Gelukkig is er niet al te veel verkeer. In Tukums duik ik het eerste het beste café in voor koffie met iets erbij.
Wanneer ik bijna de stad uit ben, kom ik een ouder Duits echtpaar tegen. Zij fietsen twee weken door Letland. Ook zij hebben Ludwig ontmoet. Ik besluit nog even van de route af te wijken en naar slot Durbe (1700) te gaan kijken. Als ik zie dat het op een heuvel ligt, laat ik het voor wat het is. Ik rij net Tukums uit en wie zien we daar in zijn lichtblauwe shirt? Valdis! Ik fiets achter hem aan zonder dat hij iets merkt. Even later haalt hij het Duitse stel in en fiets ik hem voorbij. "You rat" roept hij en maakt een enorme spurt. Hij kan dat echter niet lang volhouden en zo fietsen we weer onafscheidelijk achter elkaar.
We worden daarbij opgejaagd door een stel horzels waarbij de snelheid tot een recordhoogte van 27 km p/u bereikt wordt. We fietsen samen Jurmala binnen. Hier nemen we weer afscheid. Hij gaat een week bij zijn neef logeren en morgen komt zijn vrouw.
Ik ga naar een oud herenhuis. Ooit 50 jaar door de Russen geannexeerd. Er stonden toen 70 bedden in met een douche en twee wc, s. Weer heb ik de laatste kamer. Gelukkig geregeld via het toeristen buro in Tukums.
Jurmala is een drukke badplaats met een mooi zandstrand en een levendige flaneer boulevard. Je kijkt je ogen uit. Er loopt een dame die haar schoothondje in een geruite blouse met bij passende korte spijkerbroek heeft aangekleed. Het arme dier kan nauwelijks normaal lopen door deze idiote uitdossing. Je ziet enkele vrouwen op palen van hakken lopen. Ik zou bij de eerste stap al plat voorover liggen.
Het schijnt dat hier de Russische maffia zit. Niet vreemd want je ziet hier kasten van huizen, de een nog protseriger dan de ander.
Aangezien het Janus dag is, worden er allerlei folklore dansen opgevoeerd. De vrouwen dragen een bloemenkrans, de mannen een krans van eiken bladeren.

1. Marjon:
    26 juni 2013
    Leuk weer zeg, al die ontmoetingen! En Valdis; hoe is 't mogelijk dat jullie elkaar weer tegenkomen! Mazzel dat je nog de laatste kamer hebt. Wat zou Janusdag zijn, vraag ik mij af. Niet die van dat oude lied: "Pak me nog een keer" neem ik aan... Veel reisgenoegen weer gewenst!