Nida - Klaipeda 63 kilometer

18 juni 2013 - Klaipeda, Litouwen

Het is al weer twee weken prachtig zonnig weer en het is heerlijk om te fietsen. In de ochtend ga ik nog samen met Valdis naar een duintop fietsen. Er staat op de top een zonnewijzer en je hebt een mooi overzicht over de baai en het duinlandschap. Op de terugweg naar Nida vraagt Valdis of ik nog samen wil fietsen. Ik zeg hem dat ik beter alleen kan fietsen want hij is veel sneller en (gejaagder). Hij wil snel in Riga zijn voor het Janusfestival. Een jaarlijks festival waarbij ieder zich lam drinkt en kanonskogels worden afgevuurd. Hij geeft me een hand en wenst me een goede reis.

Het fietspad vanaf Nida is mooi en afwisselend. Bij de "dode duinen" kom ik een Duitse stel uit Goslar (Harz) tegen. Ze vragen waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ga. Ik fiets verder tot ik een oprit naar het strand zie. Het is een enorm lang strand, bijna leeg. Er liggen duizenden  dode bruine torren. Het zand stinkt en na pootje te hebben gebaad, ga ik terug naar mijn fiets.   Bij Klaipėda ga ik met de veerpont naar de stad. Ik ga naar hotel Memel. In het centrum ligt de theaterplaats en staat er een replika van Anchen (meisje). Beroemd vanwege Hitler die hier vanaf het balkon verkondigde dat Memel in zijn bezit was. Anchen werd daarbij door soldaten omver geworpen omdat zij met de rug naar H zou staan.

1. Irma:
    18 juni 2013
    Wat een ervaring! Ben benieuwd naar je foto's,
    liefs, Irma
  2. Esther:
    19 juni 2013
    Zo heb je een fietsmaatje, en zo niet meer. Nu lekker in je eigen tempo en naar eigen behoefte verder.
    Zouden die bruine torren daar dood liggen omdat ze dicht bij de "dode duinen" terecht zijn gekomen? Een vreemd gezicht lijkt me!
    Net als Irma die al een reactie gaf, ben ik ook benieuwd naar je foto's. Zelf maak ik beelden bij jouw verhalen, die natuurlijk helemaal vanuit mijn referentiekader tot stand komen!
    Goede fietsreis verder! Groetjes.