Skanderborg - Braedstrup 68 kilometer

11 juli 2013 - Brædstrup, Denemarken

Het is vandaag een warme dag met ook nog eens veel heuvels. De route gaat door een prachtig natuurgebied met bos en meren. Via het plaatsje Ry over fietsroute nr 7 naar Himmelbjerget. De top van de Himmelberg ligt 147 meter boven de zeespiegel en is een van de hoogste punten van Denemarken. Op de berg staat een toren uit 1875 met een fantastisch uitzicht op de meren. Met dank aan dichter -priester Steen Steensen Bilcher (1782-1848) is de Himmelberg een geliefde attractie geworden. Blicher organiseerde in 1839 een openbare vergadering op de Himmelberg. Er waren tussen de 500 en 600 mensen aanwezig - een indrukwekkend aantal in die tijd. De eigenaar van de Himmelberg zag kans om geld te verdienen door het stijgende aantal toeristen toegang te laten betalen. Maar in 1840 kocht koning Christian de 8e bergtop, zodat de berg voor iedereen toegankelijk bleef.
Ik volg fietsroute 7 en stap dan over op nr. 13 bij Virklund. Dit is een oude spporbaan die ze geasfalteerd hebben. Gelukkig gaat dit deels bergaf. In Vrads - midden in het bos- ligt een prestaurant/café met oude treinwagons er voor. Hier rijdt tevens een ouderwetse trein voor toeristen naar Bryrup. Via een pittige klim bereik ik per fiets Bryrup. Daarna volgt een

predelijk vlakke weg naar Braedstrup. Een oersaaie plaats, waarvan ook nog eens de
hoofdstraat geheel is afgesloten wegens wegwerkzaamheden. Het dorp heeft twee hotels. De eerste is aan het begin. Een rood gebouw wat de jaartelling 1928 heeft. Nou, dan weet je het wel. De eigenaar was ongeveer even oud. Nou ja, iets jonger wel. Bij de bar stonden 3 man te roken. De eigenaar was zelf ook een liefhebber van tabak. Bij mijn komst was de eigenaar wat verbaasd dat ik de kamer nam. Ik geloof dat er verder niemand in het hotel verbleef.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl